𝗣𝗲𝗻𝗮𝘀𝗶𝗵𝗮𝘁 𝗘𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 ‘𝗟𝗮𝗻𝘁𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗸’ oleh PM Ismail Sabri Yaakob yang juga Ketua Penerangan kepada kluster mahkamah Zahid Hamidi iaitu Sdr. Shahril Hamdan 𝗯𝗲𝗴𝗶𝘁𝘂 𝘀𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝗶𝗺𝗮 ‘𝗵𝗮𝘀𝗶𝗹’ 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝗸𝗲𝗱𝘂𝗱𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗷𝗮𝘄𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗹𝗶𝗮𝘂 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗸𝗲𝗮𝗱𝗮𝗮𝗻 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝘀𝘂𝘀𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗻𝗴𝗴𝘂𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗯𝗮𝗻 𝗶𝗻𝗳𝗹𝗮𝘀𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗸𝗿𝗶𝘀𝗶𝘀 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗲𝗿𝘂𝗸!

Sedang ‘kedudukan’ beliau seharusnya bantu menyelesaikan isu rakyat termasuk menjayakan cadangan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Majlis Pemulihan Negara. 𝗧𝗮𝗽𝗶 𝘀𝗶 Shahril Sufian Hamdan 𝘀𝗶𝗯𝘂𝗸 𝗯𝗮𝗴𝗶 𝗮𝗹𝗮𝘀𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗱𝗼𝗹𝗮𝗸-𝗱𝗮𝗹𝗶𝗵 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗹𝗮𝗶𝗻! 𝗪𝗮𝗵 𝗺𝘂𝗱𝗮𝗵 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗽𝗲𝗻𝗮𝘀𝗶𝗵𝗮𝘁 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝘆𝗮? 𝗛𝗮𝗻𝘆𝗮 ‘𝘁𝗮𝗶𝗰𝗵𝗶’, 𝘁𝗲𝗿𝗶𝗺𝗮 𝗵𝗮𝘀𝗶𝗹 𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗶𝗮𝗿 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗱𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮!

1. Si kononnya penasihat ekonomi ini, Shahril Hamdan pertikai kenyataan TS Muhyiddin bahawa banyak syarikat dan perniagaan mengecilkan operasi kerana kekurangan pekerja pada masa ini. Dia kata masa zaman TS Muhyiddin jadi PM, 100,000 syarikat tutup kerana PKP.

𝑱𝒂𝒘𝒂𝒑𝒂𝒏: Dia lupa ke masa PKP dulu, Pemuda Umno lah yang kuat melalak suruh kerajaan tutup kilang, tutup kedai, tutup pejabat. TS Muhyiddin tak tunduk kepada desakan pemuda Umno. Kilang-kilang, perusahaan dan perniagaan yang dikategorikan sebagai perkhidmatan perlu tak ditutup. Bagi yang perlu ditutup pula, 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗯𝗮𝗻𝘁𝘂𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗿𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗲𝗿𝘂𝘀𝗶 𝗶𝗻𝗶𝘀𝗶𝗮𝘁𝗶𝗳 𝗣𝗲𝗻𝗷𝗮𝗻𝗮, 𝗣𝗲𝗺𝘂𝗹𝗶𝗵, 𝗣𝗲𝗺𝗲𝗿𝗸𝗮𝘀𝗮, 𝗣𝗿𝗶𝗵𝗮𝘁𝗶𝗻 𝗣𝗞𝗦 𝗱𝗹𝗹. 𝗦𝘂𝗯𝘀𝗶𝗱𝗶 𝘂𝗽𝗮𝗵 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗿𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁-𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗺𝗲𝗺𝗮𝘀𝘁𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗷𝗶 𝗽𝗲𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗽𝘂𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗻𝗶𝗮𝗴𝗮𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗷𝗲𝗷𝗮𝘀.

Sekarang ni bukan musim PKP lagi. Ekonomi dah dibuka. Tapi kenapa masih ada syarikat dan kilang yang tak dapat beroperasi sepenuhnya? Kedai mamak pun sekarang banyak tutup. Ladang sawit pun buah busuk macam tu saja sebab tak ada pekerja nak kutip buah.Kenapa? Isunya sebab kekurangan tenaga kerja.

𝗔𝗽𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗣𝗲𝗿𝗱𝗮𝗻𝗮 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗮𝘁𝗮𝘀𝗶 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗶𝗻𝗶? 𝗔𝗽𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗦𝗵𝗮𝗵𝗿𝗶𝗹 𝗛𝗮𝗺𝗱𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗴𝗮𝗶 𝗽𝗲𝗴𝗮𝘄𝗮𝗶 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝗣𝗠 𝗻𝗮𝘀𝗶𝗵𝗮𝘁 𝗣𝗠 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝘀𝗲𝗹𝗲𝘀𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗶𝗻𝗶? 𝗗𝗮𝗵 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝘀𝗲𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝗱𝗮𝗵 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗣𝗠. 𝗖𝗼𝘃𝗶𝗱 𝗱𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗲, 𝘁𝗮𝗽𝗶 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗿𝘂𝗻𝗰𝗶𝗻𝗴!

2. Shahril Hamdan persoal kenyataan TS Muhyiddin mengenai nilai ringgit yang lemah. Dia kata biasa la nilai ringgit turun naik.

𝑱𝒂𝒘𝒂𝒑𝒂𝒏: Nilai ringgit turun naik tu jawapan standard. Tak payah cakap la. (Memang UMNO suka bagi jawapan bodoh ya?) Kita semua tahu. Apa yang TS Muhyiddin kata ialah 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗻𝗮 𝘁𝗲𝗻𝗴𝗼𝗸 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗷𝗮𝘁𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗻𝗶𝗹𝗮𝗶 𝗿𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶𝘁 𝗸𝗲 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝗸𝗼𝘀 𝘀𝗮𝗿𝗮 𝗵𝗶𝗱𝘂𝗽 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗯 𝗸𝗶𝘁𝗮 𝗯𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗶𝗺𝗽𝗼𝗿𝘁 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻. 𝗥𝗠𝟲𝟯 𝗯𝗶𝗹𝗶𝗼𝗻 𝘀𝗲𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻. 𝗞𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗻𝗶𝗹𝗮𝗶 𝗿𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶𝘁 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗷𝗮𝘁𝘂𝗵, 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹. 𝗝𝗮𝗱𝗶 𝗮𝗽𝗮 𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗻𝗮𝗸 𝗮𝘁𝗮𝘀𝗶 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗶𝗻𝗶?

TS Muhyiddin tanya saja. Jawablah dengan jelas dan tertib. (Sebab TS Muhyiddin dah banyak kali juga bagi cadangan sebagai pengerusi MPN tapi kerajaan Ismail Sabri tak buat apa-apa! – rakyat boleh nilai menerusi laporan-laporan media)Shahril jangan-lah jawab macam Menteri Kewangan tu. Oh, nilai ringgit jatuh baguslah. Pengeksport akan happy sebab boleh jual barang eksport dengan harga yang lebih kompetitif. 𝗖𝗼𝗺𝗲 𝗼𝗻 𝗹𝗮𝗵. 𝗕𝗲𝗿𝗮𝗽𝗮 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗸𝗶𝘁𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗲𝗸𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗸𝗲 𝗹𝘂𝗮𝗿 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮? 𝗣𝗶𝗸𝗶𝗿𝗹𝗮𝗵 𝗵𝗮𝗹 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝘀𝗶𝗸𝗶𝘁. 𝗥𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝘁𝗲𝗻𝗴𝗮𝗵 𝘀𝘂𝘀𝗮𝗵!!!

3. Kenyataan TS Muhyiddin bahawa ada rakyat yang ikat perut dan lewat bayar hutang pun Shahril Hamdan nak pertikai!???

𝑱𝒂𝒘𝒂𝒑𝒂𝒏: Itu adalah dapatan kajian. Tak payah pertikailah. Akui saja dan beritahu apa tindakan. 𝗭𝗮𝗺𝗮𝗻 𝗧𝗦 𝗠𝘂𝗵𝘆𝗶𝗱𝗱𝗶𝗻 𝗱𝘂𝗹𝘂 𝗯𝗶𝗹𝗮 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗶𝗸𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗿𝘂𝘁, 𝗯𝗲𝗿𝗷𝘂𝘁𝗮 𝗸𝗼𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗵𝗮𝗻𝘁𝗮𝗿 𝗸𝗲 𝗿𝘂𝗺𝗮𝗵-𝗿𝘂𝗺𝗮𝗵. 𝗦𝗲𝗸𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗮𝗱𝗮? TSMY begitu berusaha atas ikrarnya untuk bantu ringankan beban rakyat! Dan sekarang zaman kerajaan dipimpin UMNO-BN.

Ekonomi dah dibuka (yang mana hasil usaha kepimpinan TSMY atasi pandemik hampir dua tahun sebelumnya) namun, 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝘁𝗲𝘁𝗮𝗽 𝗺𝗲𝗿𝘂𝗱𝘂𝗺 𝘁𝗮𝗻𝗽𝗮 𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗜𝘀𝗺𝗮𝗶𝗹 𝗦𝗮𝗯𝗿𝗶 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁, 𝗶𝗻𝗳𝗹𝗮𝘀𝗶 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗻𝗴𝗸𝗮𝘁, 𝘀𝘂𝗯𝘀𝗶𝗱𝗶 𝗱𝗶𝘁𝗮𝗿𝗶𝗸, 𝗯𝗲𝗯𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗮𝗺𝗯𝗮𝗵, 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 𝘁𝗶𝗮𝗱𝗮, 𝗮𝗴𝗶𝗵𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗲𝘁𝗮𝗿𝗮, 𝗯𝗮𝗻𝘁𝘂𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝘁𝗲𝗿𝗶𝗺𝗮! 𝗕𝗲𝗻𝗰𝗮𝗻𝗮 𝗯𝗮𝗸𝗮𝗹 𝗺𝗲𝗹𝗮𝗻𝗱𝗮!𝗣𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗨𝗠𝗡𝗢-𝗕𝗡 𝗧𝗔𝗞 𝗦𝗘𝗗𝗔𝗥 𝗞𝗔𝗛? 𝗥𝗔𝗞𝗬𝗔𝗧 𝗦𝗨𝗦𝗔𝗛! 𝗟𝗔𝗚𝗜 𝗡𝗔𝗞 𝗚𝗜𝗟𝗔 𝗗𝗔𝗣𝗔𝗧𝗞𝗔𝗡-𝗣𝗘𝗥𝗧𝗔𝗛𝗔𝗡 𝗞𝗨𝗔𝗦𝗔 𝗗𝗔𝗥𝗜 𝗙𝗜𝗞𝗜𝗥𝗞𝗔𝗡 𝗥𝗔𝗞𝗬𝗔𝗧!, 𝗦𝗜𝗕𝗨𝗞 𝗡𝗔𝗞 𝗣𝗜𝗟𝗜𝗛𝗔𝗡 𝗥𝗔𝗬𝗔!??

.4. Kenyataan TS Muhyiddin yang Malaysia import sebahagian besar bahan makanan pun Shahril Hamdan nak pertikai.

𝑱𝒂𝒘𝒂𝒑𝒂𝒏: Fakta tu memang betul. Jadi penasihat ekonomi takkan tak reti tengok data? Maka nak pertikai buat apa?

5. Shahril Hamdan kata kalau TS Muhyiddin nak sangat pilihanraya, kenapa tuntut jawatan TPM dan Menteri-Menteri?

𝑱𝒂𝒘𝒂𝒑𝒂𝒏: Eh, banyak cantik. 𝗕𝗼𝘀𝘀 𝗮𝘄𝗮𝗸 𝘁𝘂 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗮𝗸 𝘁𝘂𝗻𝗮𝗶 𝗷𝗮𝗻𝗷𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗼𝗵𝗼𝗻𝗴. 𝗗𝗶𝗮 𝘁𝗮𝗻𝗱𝗮𝘁𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗷𝗮𝗻𝗷𝗶𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗽𝗶 𝗻𝗮𝗳𝗶𝗸𝗮𝗻. 𝗢𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗮𝗸 𝘁𝘂𝗻𝗮𝗶 𝗷𝗮𝗻𝗷𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗼𝗵𝗼𝗻𝗴 𝗻𝗶 𝘁𝗮𝗸 𝗹𝗮𝘆𝗮𝗸 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗽𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝘁𝗮𝘂. Jangan awak tak tau orang Umno pun tengah marah kat boss awak tu sebab dia tipu orang Umno. Jadi eloklah buat pilihanraya supaya pemimpin baru yang lebih beramanah dapat dipilih jadi pemimpin.

Penulis adalah Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir, Ketua Penerangan Armada BERSATU Malaysia. Ini pandangan peribadi dan tidak semestinya mencerminkan pendirian parti.