SAYA sebenarnya malas nak ulas isu ini kerana terlalu straight forward. Tak ada sesiapa yang waras boleh terkeliru dengan isu ini.

Tapi bila semakin ramai orang sebut benda ni, termasuk Menteri yang baru dilantik, saya rasa isu ini agak irritating. Seperti langau yang terbang di muka kita, nak tak nak kita kena tepis juga ketepi.

Jadi, saya nak ulas sikit saja.

Jumlah RM600 bilion ni saya tak tahu dari mana datangnya. Yang saya tahu 8 Pakej Rangsangan Ekonomi yang dilaksanakan semasa Tan Sri Muhyiddin Perdana Menteri jumlahnya RM530 bilion.

Apa dia yang banyak sangat tu?

RM477 bilion adalah dalam bentuk non-fiskal, iaitu bukan perbelanjaan kerajaan. Ia adalah duit tuan-tuan atau duit bank.

Antaranya, duit pengeluaran KWSP RM145 bilion. Duit pengurangan bayaran KWSP RM10 bilion. Moratorium pinjaman bank RM180 bilion dan banyak lagi.

Macamana nak seleweng duit ni? Contoh, duit KWSP. Kita tahu berapa duit KWSP kita. Katalah kita ada RM100 ribu dan kita mohon keluar RM10 ribu. Permohonan kita diluluskan dan duit RM10 ribu masuk ke akaun bank kita. Akaun KWSP kita pun ditolak RM10 ribu, tinggal baki RM90 ribu.

Kalau kita mohon pengeluaran RM10 ribu dan kita dapat RM10 ribu, dan duit baki ada lagi RM90 ribu dalam akaun KWSP kita, kot celah mana duit tu diseleweng?

Tapi, kalau kita mohon RM10 ribu, KWSP tolak daripada akaun kita RM10 ribu, tapi kita terima RM5 ribu ajer, boleh lah kita kata duit tu diseleweng, kan?

Ada ke kita dengar kes macam ni? Kalau ada mesti dah heboh satu negara. Masuk Buletin TV3 dah. Tapi kita tak de dengar pulak kan? Jadi apa yang selewengnya? I cannot brain.

Selain dari itu, ada juga yang melibatkan perbelanjaan kerajaan sebanyak RM83 bilion. Ini duit kerajaan yang disalurkan terus kepada rakyat.

Apa dia? Contohnya bantuan tunai langsung seperti Bantuan Prihatin Nasional, Bantuan Prihatin Rakyat dan Subsidi Upah.

Saya ambil contoh BPN. Jumlah perbelanjaan keseluruhannya RM18 bilion yang melibatkan 7 juta penerima.

Katalah Tan Sri Muhyiddin seleweng RM2 bilion (sebab sekarang ni ribu2 dan juta2 dah tak main dah. Kalau nak seleweng mesti billion). Kalau ini berlaku, hampir 1 juta penerima tak terima duit yang mereka sepatutnya terima.

Kalau 1 juta orang tak terima duit BPN, agak-agak diorang tak bising ke? Saya rasa bukan setakat bising, dah terbakar dah satu Putrajaya tu. Tapi tak de siapa yang bising pula? Elok jer.

Jadi, kot celah mana selewengnya? I cannot brain this too.

Jadi, kesimpulan saya, seleweng 600 bilion ni tak wujud. Mereka yang tabur fitnah ni pun tahu ia tak wujud. Tapi mereka fitnah juga.

Kenapa? Kerana ini psywar politik saja. Berbeza dengan yang seleweng duit 1MDB. Yang itu dah ada bukti di mahkamah. Bukan psywar lagi.

Mereka yang jaja isu seleweng 600 bilion ini sebenarnya mengguna kaedah psywar yang dah lapuk. Kononnya pembohongan yang diulang berkali-kali akhirnya akan nampak seperti benar.

Sudah lah. Rakyat tak bodoh. Kalau benda bohong ni diulang banyak-banyak kali, nanti yang mengata tu pula nampak tak cerdik.

Penulis Datuk Dr Marzuki Mohamad merupakan mantan Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Kelapan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Berita BERSATU.